FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2018

Får man bära piercing på jobbet?

Kan en chef ge en anställd en erinran om piercing i vården?

Privat där det finns dementa och psykiskt boende. Enligt vårdhandboken så utgör inte läkt piercing någon smittorisk, oavsett var den sitter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller?

Jag hittar inget belägg för att piercingar skulle ge en ökad smittorisk i vården. Jag hittar heller inget specifikt lagrum som skulle förbjuda piercingar på en arbetsplats som du beskriver.

Det kan även sägas att örhängen och andra smycken i läkta, piercade hål kan användas om de inte hänger ner i arbetsfältet. Ett läkt piercinghål, oavsett var det sitter, utgör alltså ingen påvisad smittrisk. Om hålet däremot är infekterat kan smitta spridas vidare via vårdpersonalens händer.

Det är dock inte orimligt att tänka sig att när man arbetar med dementa och/eller psykiskt sjuka människor så kan piercingar utgöra en risk då patienten skulle kunna få tag i smycket.

Jag vet inget om hur förhållandena är på er arbetsplats. Är det otänkbart att patienterna skulle kunna få tag i smycket och därmed potentiellt skada personalen som bär det? Jag skulle råda dig att prata med din chef och fråga om varför en anställd eventuellt skulle kunna få en erinran på grund av piercing.

Slutsats

Det finns inget belägg för att piercingar skulle utgöra en smittorisk i vården. Läkta piercingar är således inte förbjudna oavsett var de sitter. Men prata med chefen på arbetsplatsen om hur hen ser på piercingar. Kanske finns det en bakomliggande orsak till varför man (trots allt) inte ska bära sådana där?

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare