FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2022

Får man arbeta hur många timmar som helst för olika arbetsgivare?

Min fru är personlig assistent och jobbar också i hemtjänsten. Hon har flera arbetsgivare, både kommuner och privata företag. Vad är reglerna för vilotid?

Är det t.ex. tillåtet att jobba 16 timmar i sträck (för att ersätta någon som är sjuk) hos olika arbetsgivare? Hon säger att vilotidsreglerna gäller inom samma arbetsgivare. Men om det är så kan ju t.ex. en taxiförare köra 24 timmar i sträck helt lagligt, men hos olika arbetsgivare.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Arbetstidslagen, som reglerar frågor om exempelvis dygnsvila, gäller förhållandet mellan arbetsgivare och -tagare i varje verksamhet (1 § arbetstidslagen). Arbetstidslagen gäller för varje enskild arbetsgivare, och det finns därför inget arbetsrättsligt hinder mot att arbeta mer än vad som är tillåtet, förutsatt att det görs för flera olika arbetsgivare.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare