FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2019

Får man arbeta gratis efter att arbetsdagen är slut om man vill?

Hej!

Får man arbeta gratis efter att arbetsdagen är slut om själv väljer det alltså inget tvång från chefer eller arbetsgivare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingenting i svensk rätt som säger att du inte får spendera din fritid på arbetet om du vill göra det. Det enda som kan förhindra detta är om din arbetsgivare vill att du lämnar arbetsplatsen. Som du själv säger kan du dock inte kräva ut lön eller annan ersättning (exempelvis semester) för arbete du anses ha gjort på fritiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare