Får man arbeta extra vid tjänstledighet för att prova på annat arbete?

Jag är tjänstledig från mitt arbete ca 30 % , jobbarfortfarande 1-2 dagar i veckan. Andra dagarna har jag ett annat arbete där jag testar ett annat yrke.

Nu min fråga kan jag gå in & jobba extra på mitt ordinarie jobb under tjänstledigheten

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du inte är statligt anställd eller bedriver egen verksamhet. Det finns ingen lagstadgad rätt att få tjänstledighet för att prova på ett annat arbete. Med andra ord är det upp till din arbetsgivares godtycke att medge eller avslå en tjänstledighet i det enskilda fallet. Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal kan det i kollektivavtalet finnas bestämmelser om rätt till tjänstledighet. När du har fått en godkänd tjänstledighet måste du hålla en dialog med din arbetsgivare om villkoren för din tjänstledighet, en del arbetsgivare har policies gällande tjänstledighet.

Jag rekommenderar att du kontaktar din ordinarie arbetsgivare och håller en dialog gällande möjligheten att arbeta fler timmar än överenskommet under din tjänstledighet.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare