Får man använda pronomen baserat på någons juridiska kön?

Hej!

Hemsidan xxxxxxx lägger ut information om privatpersoner som är offentliga handlingar, tex namn och bostadsadress. Men en del saker som dom lägger ut är inte är offentliga handlingar, tex pronomen. Får dom verkligen göra det?

Jag är transman, dvs jag är född kvinna med lever numera som man. Jag har ett manligt namn, ser ut som en man och alla jag känner säger "han" om mig. Men på xxxxxxx står det "hon" eftersom jag ännu inte ändrat mitt juridiska kön (dvs personnummer). Jag förstår att dom baserar mitt pronomen på mitt juridiska kön, och att mitt juridiska kön är offentlig handling. Men det är väl inte mitt pronomen? Får dom verkligen göra så?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att använda pronomen baserat på någons juridiska kön är tillåtet.

Att inte använda pronomen baserat på någons juridiska kön klassas huvudsakligen också som tillåtet (i alla fall för ett bolag; yttrandefrihetsgrundlagen kan sägas lämna utrymme för att företrädarna för bolaget själva ska få ta ställning till den här typen av frågor).

Av denna anledning kan du försöka ta kontakt med hemsidan och fråga om en ändring. Detta kan du göra här.

Att godkännandet av en pronomenändring i sig klassas som tillåten, innebär inte avsaknad av risk för juridiska konsekvenser för bolaget. Du frågar om ett bolag som riktat in sig på upplysande tjänster. Det kan uppstå problem för ett bolag av den sorten om ändringar som inte överensstämmer med vedertagna uppfattningar i samhället godkänns. Speciellt om det handlar om ett bolag som gjort sig känt för, och till och med uttryckligen utlovat att utlämna uppgifter som har sitt ursprung i det som registrerats hos myndigheter. Sannolikheten att hemsidan skulle gå med på ändringen bedöms därför som liten.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita Harati

Anahita HaratiRådgivare