Får make/maka ta inneboende mot make/makas (tillika hyresgäst) tillåtelse?

Min man tänker ta inneboende mot min vilja endast jag står på förstahandskontraktet kan han ta inneboende utan min tillåtelse?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du på något sätt kan stoppa din man från att ta inneboende mot din vilja. Du skriver att du står på förstahandskontraktet, därmed är du att betrakta som hyresgästen.

Tillämplig lag för frågan är 12 kap Jordabalken, JB som också brukar benämnas som hyreslagen. Jag går inte närmare in på varför det är uppfyllt men den aktualiseras om du förenklat sett hyr lägenheten mot ersättning i sedvanlig ordning.

Frågan om rätt att ha inneboende

Som utgångspunkt finns inget tillståndskrav från hyresvärden för att man ska få ha en inneboende i sin lägenhet (12:41 JB). Det är dock förbjudet för en hyresgäst att utan tillstånd hyra ut sin lägenhet i andra hand (12:39 JB). Detta kan vara en grund för förverkande av lägenheten enligt 12:42 JB.

Emellertid är det värt att notera att inrymning av inneboende endast får ske under förutsättning att det inte medför men för hyresvärden. Om det medför men för hyresvärden och hyresgästen inte vidtar rättelse kan hyresrätten bli förverkad enligt 12:42 1 st p. 4 JB. Med detta menas alltså att du kan förlora rätten till lägenheten och avtalet kan sägas upp i förtid, 12:6 JB.

Betydelsen av att hyresgästen inte ger tillåtelse

I förevarande fall vill du, om jag tolkat dig rätt, överhuvudtaget inte inrymma inneboende i din lägenhet. Du har all rätt att motsätta dig detta och förhindra inneboende från att inrymmas i din lägenhet. Situationen hade blivit lite annorlunda om exempelvis både du och din man står på hyresrätten i kontraktet och ansvarar solidariskt för hyresrätten på så sätt.

Sammantaget finns således inga skäl att låta din man inrymma inneboende om du motsätter dig detta, för att ställa sig på den säkra sidan och eventuellt minimera risken att din hyresrätt förverkas på grund av detta - gör du alltså helt rätt som inte ger tillåtelse till att ha någon inneboende.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Dani GobraeelRådgivare