FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2021

Får lön betalas ut i efterskott?

Hej, jag undrar om det är fastställt i svensk lag att lönen betalas till arbetstagare i efterskott ( tex i april får man lönen för mars osv ).

Enligt min arbetsgivare äe det lag i Sverige att betala ut lönen på detta sätt ( jag jobbar på Italienska Ambassaden ).

Tack.

mvh,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I vårt rättssystem har vi ingen lag som reglerar frågor om lön på arbetsmarknaden, detta får istället bestämmas av arbetsmarknadens aktörer såsom exempelvis arbetsgivar- respektive arbetstagarorganisationer genom kollektivavtal.

Om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal och du som arbetstagare är medlem i den organisationen så är ett tips att kontrollera att löneutbetalningen som den är reglerad i ditt anställningsavtal överensstämmer med det innehåll som följer av kollektivavtalet i fråga. Skulle det vara så att anställningsavtalet strider mot en bestämmelse i kollektivavtalet så har nämligen kollektivavtalet företräde, detta gäller i det fall du är medlem i organisationen i fråga (26-27 § medbestämmandelagen).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare