Får kronofogden utmäta semesterlön?

Kan kronofogden mäta ut semesterersättningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring utmätning ifrån kronofogden hittar du i Utsökningsbalken (UB)

Tyvärr så ser kronofogden ingen skillnad på huruvida det är "vanlig" lön eller semesterersättning (kap.7§ 1p.UB). Därmed kan kronofogden tyvärr utmäta din eller den det gällers semesterersättning.

Däremot så får kronofogden inte utmäta mer än att din eller den det gällers familj har pengar över som de behöver för att klara sig. I beloppet man får behålla tas även hänsyn till vissa skulder som inte är till kronofogden, till exempel fordran som avser underhållsbidrag enligt äktenskapsbalken eller föräldrabalken (7 kap.14§ UB). Dock tas det inte hänsyn till alla skulder som ligger utanför utmätningen. Utan du eller den det gäller får behålla ett förbehållsbelopp, vilket brukar kallas existensminimum (7kap. 4§ UB). I förbehållsbeloppet så brukar boendekostnad, samt ett normalbelopp för att täcka vanliga levnadsomkostnader som till exempel hyra, mat och hygien med mera ingå (7 kap. 5§ UB). Om du vill veta mer kring vilka skulder som det tas hänsyn till när förbehållsbeloppet räknas ut så kan du läsa om det i 7 kap.14§ Utsökningsbalken.

Om detta drabbar er så är jag hemskt ledsen och hoppas att det ska lösa sig på bästa sätt för dig/er/den det gäller. Jag hoppas även att ni har det bra framöver!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller att ringa våran telefonrådgivning mellan klockan 10-16 måndag till fredag och den är helt gratis.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare