Får jag som brottsoffer beviljas obevakat besök med den åtalade som är pappa till mina barn?

Hej. Jag är brottsoffer å har tillsammans med den åtalade ett barn ihop. Han har fått 9år. Får jag å vårat gemensamma barn träffa den åtalade Nu när han sitter? Jag har fått höra att det kan gå fast då med 2vakter. Men har jag rätt att få träffa honom ensam utan bevakat besök med vårat barn även om han är straffad för brott mot mig? Vill bara skriva med att han sitter oskyldigt dömd när det konner till mig då polisen ej har gjort utredningen rätt eller tagit den informationen jag gett korrekt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Besök hos intagen i häkte regleras i 3 kap. häkteslagen.

Han får ta emot besök i den utsträckningen det lämpligen kan ske (1 §). Besöket ska, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, kontrolleras genom att personal övervakar besöker (2 §). Utgångspunkten är alltså att det sker obevakade besök. Obevakade besök tillåts när det rör sig om nära anhöriga och det i övrigt är lämpligt, det vill säga om inte omständigheterna talar för annat. I ert fall är du brottsoffer vilket kan försvåra möjligheten att få obevakade besök. Det framgår inte av frågan vilket brott han är misstänkt för, men du bör kontakta åklagaren i första fall om det finns uppgifter som kan vara av vikt för utredningen som åklagaren bör få veta.

Sedan bör du kontakta besöksansvarig för det aktuella häktet och motivera varför du ska beviljas obevakade besök med den intagna. Om det rör sig om ett allvarligt våldsbrott är förutsättningarna för obevakade besök begränsade trots att ni har ett barn tillsammans. Det blir troligen så att ni till en början har bevakade besök med två häktesvakter, och beroende på hur de besöken gått kan beslutet ändras. Det är viktigt att du läser och är införstådd på de närmare anvisningar som besöksansvarig i häktet ger innan besöket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare