Får jag som anställd bedriva konkurrerande verksamhet?

Hej! jag undrar om det är ok att driva ett företag på min fritid som håller på med samma saker som jag gör hos min arbetsgivare. vad kan detta få för påföljd kan jag tex bli skadeståndsskyldig?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Villkoren ska finnas i ditt anställningsavtal och eventuella kollektivavtal

I ditt anställningsavtal och i det eventuella kollektivavtalet som gäller för din anställning ska alla villkor som rör din anställning finnas. Det luriga är att ett anställningsavtal inte behöver vara skriftligt för att vara gällande. Har du och din arbetsgivare muntligen kommit överens om att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet under din tid som anställd, och eventuellt under en viss tid efter din anställning, är denna överenskommelse gällande mellan er.

Utfyllnad av anställningsavtalet med regler som vanligtvis brukar gälla inom branschen

Ibland är avtal ofullständiga. I ditt fall kanske ni inte har pratat om du får bedriva konkurrerande verksamhet eller inte och vilka påföljder som kan aktualiseras ifall du gör det. När avtal är ofullständiga och någon part hävdar att den andre parten har brutit mot avtalet brukar avtalet fyllas ut. Avtalet fylls då ut med de regler som brukar gälla i en sådan situation som uppkommit. Inom vissa branscher t.ex. rådgivningsverksamhet är det vanligt att anställningsavtalet innehåller en konkurrensklausul med en anknytande regel om skadeståndsskyldighet ifall arbetstagaren bryter mot regeln. Skadeståndsskyldigheten brukar vara bestämd till en viss summa eftersom det är svårt att beräkna hur stor skada en arbetstagare i realiteten orsakat arbetsgivaren genom sin konkurrerande verksamhet.

Ibland är det inte skäligt att tolka in en konkurrensklausul

Jobbar du inte med rådgivning eller liknande, utan sysslar med en verksamhet där det är vanligt att kunder byter leverantör och din konkurrerande verksamhet inte skulle påverka arbetsgivarens kundkrets är det inte rimligt att fylla ut ditt anställningsavtal med en konkurrensklausul som skulle innebära att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet och blir skadeståndsskyldig ifall du gör det.

Är du osäker – fråga din arbetsgivare

Är du osäker på vad som gäller enligt ditt anställningsavtal, vad som står i det för dig eventuellt gällande kollektivavtalet och vad som är vanligt inom den bransch du arbetar bör du fråga din arbetsgivare. Kommunikation löser det mesta.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare