FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende12/11/2020

Får jag sätta upp en grind på mark som jag arrenderar?

Hej jag arrendera en gård o grannen hyr av samma markägare. Grannen har infart över min gård . Får jag sätta upp grind pga vildsvins problem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid arrende så enbart hyr du marken och får som huvudregel inte göra några ingrepp eller sätta upp hinder. Det är upp till fastighetsägaren att bevilja dig att sätta upp en grind.

Min slutsats i denna frågan är helt enkelt att du måste stämma av med fastighetsägaren.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare