Får jag permission?

Hej,

Jag är tillsammans med en man vars mamma har nu avlidit.

Vi är inte gifta eller sammanboende.

Kan jag få permission för att hon är min svärmor när hon ska begravas?

I mitt avtal har jag rätt till permission men jag är osäker på när man har rätt att kalla henne för svärmor.

Hälsningar

Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svärmor betyder i strikt bemärkelse ens makes eller makas mamma, dvs. det krävs att man har ingått äktenskap för att få kalla sin partners mamma för svärmor. Utifrån ditt avtal skulle du alltså inte få permission för att gå på begravningen. Men om det har getts permission tidigare för motsvarande situationer ska naturligtvis du också ha rätt till det.

Sedan kan man diskutera vårt samhälles norm om att man måste ingå äktenskap för att få vissa rättigheter. Många väljer ju som bekant att inte göra det någon gång. Vad jag vill säga med det här är att jag inte vet hur din arbetsgivare ser på vem som räknas som "svärmor". De kanske menar att din partners mamma är din svärmor, trots att ni varken är sambos eller make/maka, dvs. har en vidare tolkning av svärmödrar. Jag skulle råda dig att helt enkelt fråga dem vad de menar.

Hoppas att du fick åtminstone lite vägledning av mitt svar! Annars är du mer än välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare