Får jag övervaka min egen ytterdörr i hyresrätten med en övervakningskamera?

Har jag laglig rätt att installera titthålskamera och övervaka min ytterdörr i hyresrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidigare så behövde man tillstånd för att installera kameraövervakning.

Numera så finns det ett undantag från tillståndsplikten om övervakningen avser ens privata hem (se Kamerabevakningslagen 5 §).

Det som blir klurigt i ditt fall är att du vill installera kameran för att övervaka din ytterdörr – undantaget gäller inte om allmänheten har tillgång till platsen för övervakning. Enligt min uppfattning av lagen, så är en ytterdörr fortfarande OK. Jag tror att syftet är att skydda allas rätt enligt allemansrätten och din ytterdörr är inte en inskränkning av denna rättighet.

Lite om dataskydd:

Det är viktigt att du har ett syfte med att installera övervakning. Jag antar att du vill kunna förebygga/ bevisa brott, exempelvis om någon bryter sig in. Detta är ett tydligt och lagligt syfte att installera en kamera.

Det är mycket viktigt att du inte har för avsikt att sprida det/ dem du filmar på exempelvis internet!

Här kan du läsa lite mer om just dataskydd i samband med kameraövervakning av privatpersoner.

Hyresrätt:

Det kan vara bra att först kolla med din hyresvärd om monteringen av kameran är mycket "ingripande", men detta beror väldigt mycket på vilka åtgärder du behöver ta för att installera den. Det finns mycket man får göra i en hyresrätt utan att behöva be om lov!

För att sammanfatta:

Det är OK för dig att installera en övervakningskamera som filmar din ytterdörr. Var bara försiktig och se till att ytterdörren är det enda som faktiskt filmas – alltså inte även gatan eller liknande.

Jag hoppas detta har varit till hjälp, tveka inte att skicka in fler frågor om du har andra funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare