Får jag mindre i bostadstillägg om mitt vuxna barn bor i bostaden?

Hej... Jag undrar om ens 20-åriga barn verkligen kan betraktas som sambo?

Har försäkringskassan verkligen rätt att dra av hälften av boendekostnaden för mitt hemmaboende barn?

Gör de inte ett lagfel då de betraktar " barn" som sambo till en förälder?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är ditt barn över 20 år och varken får förlängt barnbidrag eller studiebidrag, alternativt är självförsörjande får du mindre i bostadstillägg. Bidraget baseras inte endast på bostadskostnaden, ytan och hushållets inkomst, utan även på hur många som bor i hushållet.

När man ansöker om bostadstillägg finns det olika blanketter man ska fylla i beroende på om man är sambo, gift, ensamstående etc. Möjligtvis beräknas bostadstillägget på samma vis oavsett om du bor med din son eller om du enbart hade bott med en sambo, varför din hemmaboende son fått den benämningen. Detta är dock endast en spekulation, och mitt råd är därför att du tar kontakt med Försäkringskassan och undersöker om så är fallet eller om bostadstillägget ska beräknas på ett annat vis. Sambor är nämligen, enligt 1 § 1 st. sambolagen (2003:376) "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Du och din son är alltså inte sambor i lagens mening.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin RidegRådgivare