Får jag låna ut min parkeringsplats tillhörande min bostadsrätt till en i familjen?

Hej. En fråga kring parkeringsplats i ett BRF. Vi har köpt lägenhet i ett BRF med tillhörande parkeringsplats med motorvärmare, som det står i kontraktet. Vi ansvarar för alla kostnader för själva motorvärmaren och betalar endast en avgift på 60kr i månad till föreningen. Under en tid som vi inte har egen bil, har jag lånat ut platsen till min svärfar. Vi har inte hyrt ut den, vi har bara lånat den. Andra i föreningen har nu synpunkter på detta, om att de skulle ha fått låna platsen i stället, som tillhör föreningen. Vad säger lager kring detta? Vi hyr inte platsen av föreningen, den tillhör lägenheten och var en avgörande faktor när lägenheten köptes. Det står tydligt i köpeavtalet att "lägenhet med tillhörande parkeringsplats". Vem har rätt? Kan de ta ifrån mig platsen? I så fall sjunker värdet på min lägenhet. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du lånat ut din parkeringsplats du har genom din bostadsrätt, vilket andra medlemmar i föreningen har synpunkter på. Nu undrar du vad som gäller kring detta, och vem som har rätt.

Gällande lagreglering är bostadsrättslagen (BRL) och Jordabalken (JB)

Avtal och stadgar

Min första rekommendation är att se om "utlåning av parkeringsplats" eller liknande regleras genom eventuellt avtal, eller i stadgarna. Vidare förelår jag att du hör med bostadsrättsföreningens styrelse om de kan hjälpa dig med dina frågetecken.

Avtal

När styrelsen i en bostadsrättsförening väljer att upplåta parkeringsplatser till de boende mot betalning, upprättas oftast ett nyttjanderättsavtal där reglerna i JB 8 kap gäller.

Stadgarna

Stadgarna är bostadsrättsföreningens grundläggande regler som beslutas  av föreningsstämman, det högsta beslutande organet inom en  bostadsrättsförening. I enlighet med BRL 9 kap 5 § kapitlet ska vissa saker finnas med i bostadsrättsföreningens stadgar.  Utöver dessa obligatoriska bestämmelser kan stämman dock besluta om att införa ytterligare punkter som ska reglera bostadsrättsföreningen, exempelvis hur föreningen ska fördela sina parkeringsplatser och reglering gällande denna. Om det då till exempel står att bostadsrättsinnehavaren endast ensam får nyttja parkeringsplatsen, är medlemmarna skyldiga att rätta sig efter detta. Vid synpunkter mot stadgarna, kan detta tas upp under föreningsstämmor.

Uthyrning av prkeringsplats

Utifrån frågan tolkar jag det som att parkeringsplatsen är utomhus, med tillhörande motorvärmare.

Det finns inga utryckliga bestämmelser i lagen om vad som gäller vid att bostadsrättsinnehavare lånar ut sin parkeringsplats till annan. Däremot, finns reglering gällande uthyrning av parkeringsplats.

En sådan parkeringsplats utomhus omfattas av reglerna för lägenhetsarrende, vilket framgår av JB 8 kap 1 §. Detta innebär att du inte får hyra ut din parkeringsplats utan tillåtelse från bostadsrättsföreningen, enligt JB 8 kap 19 §. Bostadsrättsföreningen har alltså möjlighet att självmant välja vilka regler som gäller för andrahandsuthyrning av deras parkeringsplatser.

Sammanfattande bedömning i ditt fall

Alltså, rekommenderar jag dig att se efter om det finns något avtal eller regel i stadgarna som reglerar situationen, och annars ta kontakt med styrelsen i bostadsrättsföreningen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare