FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2020

Får jag hyra ut ett rum till min son?

Hej! Kan man som förälder hyra ut ett rum i hemmet till sitt barn som inte längre går på gymnasiet? Alltså, jag som förälder är inte längre försörjningsansvar. Resten av familjen kommer att bo kvar.

Har letat på nätet men inte hittat nåt.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om vad som gäller för uthyrning av rum hittar du i jordabalken (JB), i vad som brukar kallas hyreslagen.

Om du inte längre har någon försörjningsplikt för din son, finns det ingenting som säger att du inte kan hyra ut ett rum till honom. Så länge du som kontraktsinnehavare bor kvar i bostaden kommer din son att räknas som en inneboende. För detta behöver du inte din hyresvärds godkännande, förutsatt att uthyrningen inte kan innebära någon form av skada för hyresvärden (12 kap. 41 § JB).

Hoppas du fick svar på det du ville veta! Hör gärna av dig igen annars.

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare