Får jag ha en bisyssla vid sidan av min anställning?

Hej!

Jag har följande klausul i mitt anställningskontrakt...

"Den anställde ska ägna hela sin arbetstid åt företaget och får inte engagera sig i någon annan verksamhet - med eller utan ersättning - vid sidan om sin tjänst, utan särskild godkännande från företagets verkställande direktör."

Kan jag starta och bedriva en verksamhet utanför normal arbetstid (08:00-17:00) hos min nuvarande arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det är okej för dig att ha en bisyssla utanför din arbetstid på din nuvarande anställning. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du är privatanställd. Reglerna för anställda inom exempelvis kommun eller landsting skiljer sig åt lite. Det gör även reglerna för statligt anställda.

Hindrar klausulen dig från att ha en bisyssla?
Min tolkning av klausulen i ditt avtal är att du under arbetstid inte får ägna tiden till annat än dina uppgifter åt företaget. Inget i klausulen hindrar dig ifrån att ägna tiden innan 8:00 och efter 17:00 åt bisysslor. Detta förutsatt att du inte jobbar över eller börjar tidigare på din nuvarande anställning.

Finns det andra hinder mot en bisyssla?
Du som arbetstagare har en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare. Det innebär att du t.ex. inte får starta en verksamhet som påverkar din nuvarande anställning eller företaget du jobbat för.

För att vara säker på att du inte handlar i strid mot klausulen eller lojalitetsplikten rekommenderar jag dig att fråga din arbetsgivare vad hen tycker om det. Jag vill upplysa dig om att arbetsgivaren inte har rätt att hindra dig från att ha en bisyssla som inte strider mot lojalitetsplikten eller klausulen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare