Får jag bygga spa på min uteplats i en bostadsrätt

Har köpt en bostadsrättslägenhet med inglasad uteplats, där tidigare ägare har sökt bygglov. Då det är tegelväggar på insidan undrar jag om jag får måla om det från gult tegel till vitt? Enbart på insidan.

Då tidigare ägare satte in fönster istället för dörrar, så undrar jag om jag får ta bort teglet under fönsterna och sätt in dörrar istället?

Tänkte ställa in ett spa i uterummet, därav att jag vill ha dörrar istället för fönster. Får man ställa ett spa i uterummet?

Vi är endast 6 stycken som bor i fastigheten och jag är den enda som har uteplats. Alla har tillgång till gräsmattan och det som finns utomhus.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du har köpt en bostadsrättslägenhet innebär inte att du äger bostaden. Du äger rätten att bo i bostaden. Bostaden ägs av bostadsrättsföreningen. När du köpte bostadsrätten blir du visserligen en delägare i bostadsrättsföreningen, se 1 kap 3-4 § bostadsrättslagen.

Bostadsrättsföreningar

Ofta har en förening olika regler om vad som gäller för de som är medlemmar i föreningen. Det kan gälla uthyrning, renovering med mera. Vad som gäller angående att inrätta ett spa är grundregeln att bostaden ska avses för att bo i. Se 7 kap 6 § bostadsrättslagen. Givetvis är allt beroende på vad du avser med spa. Om de är mer en relaxavdelning, eller om du tänker dig någon form av bubbelbad eller liknande. Den frågan måste du ställa till styrelsen i din förening.

Renovering

Som bostadsrättsinnehavare har man både skyldigheter och rättigheter gällande skicket på bostaden. Det finns exempel på vad du som innehavare inte får göra: Du får inte göra ingrepp i bärande konstruktion eller annan väsentlig förändring av lägenheten, se 7 kap 7 § bostadsrättslagen. Att måla om en del av fasaden är förmodligen att se som en väsentlig förändring. I ditt fall är den en del av din inglasade uteplats. Det blir därför svårt att avgöra utan att se exakt hur det ser ut. Även i det fallet råder jag dig till att kontakta styrelsen för att höra vad de anser om att måla om och sätta in dörrar.

Sammanfattning

Som bostadsrättsägare, äger du nyttjanderätten till lägenheten. Det finns regler vad en bostadsrättsinnehavare får göra och vad den har rätt till. I det flesta fall finns det regler inom föreningen som du måste förhålla dig till. I ditt fall råder jag dig till att prata med din förening och förklara precis vad du tänkt göra. Om du sedan får godkänt av styrelsen, se till att upprätta ett avtal på er överenskommelse. Vill du ha hjälp med att ingå ett avtal om ombyggnad är du välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare