Får jag behålla skadeståndsersättning trots skuldsanering?

Hej har inledande skuldsanering.

Kommer att få skadestånd på 60000,

för min pappa som blev mördad.

Får jag behålla detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du bör göra i denna situation är att ansöka om en omprövning av ditt skuldsaneringsbeslut. Detta eftersom 60 000 kr är en så pass stor summa att det skulle kunna betraktas som att ditt betalningsutrymme ökat och att din ekonomi blivit väsentligen bättre (se 49 § skuldsaneringslagen). Det som kan hända efter att du ansökt om en sådan omprövning är att du kan komma att få betala lite mer inom ramen för skuldsaneringen. De kommer dock inte att ta hela summan rakt av.

Om du inte ansöker om omprövning själv, finns risken att någon borgenär vars fordran ingår i skuldsaneringen ansöker om omprövning om de skulle få vetskap om skadeståndsersättningen. Detta kan komma att få allvarligare konsekvenser än om du ansöker själv, till exempel att tiden för din betalningsplan förlängs (se 48 § skuldsaneringslagen). Jag rekommenderar därför att du inte väntar utan ansöker själv.

Du hittar mer information om omprövning samt ansökningsblankett på Kronofogdens hemsida, se här.

Lycka till, och hoppas du fick svar på frågan! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare