Får hyresvärden höja hyran utan att informera om det?

Jag hyr en 1a på 45kvm av en privathyresvärd. Hyresvärden har höjt hyran med 2200kr utan att säga till. Får han göra så? Eller har jag som hyr lägenheten några rättigheter när det kommer till detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra hittar vi i Jordbalkens 12:e kapitel.

Får hyresvärden höja hyran utan att informera hyresgästen?

Om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren, i det här fallet höja hyran, måste detta meddelas skriftligt till dig som hyresgäst. Om du skulle få en sådan skriftlig information från din hyresvärd, kan du som hyresgäst motsätta dig detta nya villkor. Skulle fallet vara så att du säger emot, har hyresvärden då rätt att ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden. Det är då upp till nämnden att bedöma om den föreslagna hyran är att anse som skälig, eller inte (12 kap. 54 §).

Bedömning av skälighet

När hyresnämnden bedömer om den nya hyran är skälig eller inte, gör de en jämförelse med andra bostäder som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Regeln är till för att skydda dig som hyresgäst mot oskäliga hyreshöjningar (12 kap. 55 §).

Min rekommendation

Mitt råd till dig är att du kontaktar hyresnämnden på din ort och ber dem se över ändringen av hyresvillkoren för att göra en bedömning om höjningen är att anse som skälig eller inte.

Listan över landets hyresnämnder hittar du här.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare