Får hyresvärd förbjuda husdjur?

Hej! Jag har precis fått en studentbostad genom Willhem, har kollat på deras hemsida innan samt mailat dem angående husdjur i lägenheten utan att få någon info. När jag nu ska skriva på kontraktet står det under särskilda bestämmelser att man inte får ha husdjur i lägenheten. Jag vill ta med mig min katt men blir fundersam till vad konsekvenserna kan bli om de upptäcker att jag bryter mot deras bestämmelser. Vad har jag rätt till i det här fallet? Kan jag bli vräkt?

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler angående hyresrätter finns i 12 kap. Jordabalken (1970:994), JB. För att ett förbud mot husdjur i lägenheten ska vara giltigt krävs att lägenheten är speciellt anpassad för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl, se 12 kap. 42 § åttonde punkten JB. För skador som djuret (eller du) orsakar blir du skadeståndsskyldig, men det är en självklarhet. Det är givetvis viktigt att inte katten stör grannar eller skräpar ned.

Ett husdjursförbud i ett hyresavtal, utan sakliga skäl, är alltså inte giltigt. Skulle din hyresvärd försöka vräka dig eller liknande är det mycket sannolikt att hyresnämnden i ett senare skede dömer till din fördel. Du bör har rätt att ta med dig din katt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare