Får hyrestagaren tillbaka sin deposition om hyresvärden går i konkurs?

Hej,

Jag hyr ett sjöbods förråd där jag erlagt 100 000 kr i deposition. Vad sker vid en eventuell konkurs av företaget jag hyr av med min deposition? Förlorar jag den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Problemet i ditt fall är vem som har bäst rätt till pengarna vid en konkurs: du eller konkursboet (företagets borgenärer).

Du har goda möjligheter att få ut dina pengar med hjälp av redovisningslagen. Den behandlar situationen då någon (företaget) tagit emot pengar för någon annans (din) räkning, utan att ha rätt att själv använda dem som de vill. Man säger då att företaget har en redovisningsskyldighet gentemot dig. Du har då under vissa förutsättningar rätt att få tillbaka pengarna vid till exempel en konkurs.

Det viktigaste kravet är att företaget har hållit pengarna åtskilda från sina egna tillgångar. Det ska med andra ord lätt gå att se att det är just dina pengar det handlar om. Det kan tex ske genom att företaget förvarar dem på ett separat bankkonto eller i ett kassaskåp. Företaget kan anses ha en skyldighet att göra det enligt allmänna juridiska principer. Det kan dock ändå vara bra att du hör med företaget var de förvarar pengarna.

Du borde alltså kunna få tillbaka dina pengar vid en konkurs om ovanstående förutsättningar är uppfyllda.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare