Får hundar följa med in i matbutik?

Hej! Jag har sökt över hela nätet men inte funnit dokumentation som styrker om det finns en lag gällande följande fråga. Vill ni vänligen hjälpa mig; får hundar (ej ledhundar) följa med in i livsmedelsbutik? Om det är upp till butiksägaren, var finns föreskrifter som styrker detta som i sin tur går att hänvisa till, då hundägare vill se lagstöd kring detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av kapitel IX, punkt 4 i bilaga II i förordning (EG) nr 852/2004 framgår att adekvata förfaranden skall finnas för att förhindra att husdjur får tillträde till platser där livsmedel bereds, hanteras eller lagras. Ett sådant förfarande hade t.ex kunnat vara att personer helt enkelt inte tillåts gå in livsmedelsbutiken med sitt husdjur och på så vis inte befinner sig nära en plats där livsmedel bereds, hanteras eller lagras. Det är alltså, precis som du nämner, upp till butiksägaren att avgöra vad som krävs för att djur inte ska komma nära livsmedel på ett sätt som innebär risk för kontaminering. Såsom jag förstår situationen finns inget direkt lagstöd som säger att det är upp till butiksägaren att avgöra huruvida hundar tillåts gå in i butiken, däremot kan det sägas följa av att det oftast är butiksägaren som ansvarar för att butiken följer gällande lagstiftning. Det är därför upp till den att avgöra om hundar i butiken innebär en risk för att livsmedel smittas eller smutsas ner och således risk för att butiken bryter mot rådande lagstiftning.

Jag hoppas du fått lite klarhet i situationen och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare