Får hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation användas vid misstanke om sk "grooming"?

Får polisen använda hemlig avlyssning av en misstänkt persons mobiltelefon ifall personen misstänks för grooming?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

S.k grooming innebär kontakt med barn i sexuellt syfte. Den som föreslår eller stämmer träff med ett barn under 15 år i sådant syfte, döms för kontakt med barn i sexuellt syfte till böter eller fängelse i högst två år, 6 kap 10a § Brottsbalken (BrB).

Hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation innebär att en persons kommunikation med enskilda personer via telefon eller internet tas del av, alltså att personens telefonsamtal med en annan avlyssnas till exempel.

Hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation får användas vid en förundersökning då en person begått ett brott för vilket det inte är föreskrivet något lindrigare straff än fängelse i två år, samt för vissa andra brott av speciell karaktär som föreskrivs i bestämmelsen, 27 kap 18 § Rättegångsbalken (RB). För att hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ska få användas i en förundersökning krävs alltså att brottet i fråga kan ge fängelse i minst två år.

Vidare krävs det att någon är skäligen misstänkt för brottet ifråga och att det är av synnerlig vikt för utredningen av brottet för att hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ska få ske, 27 kap 20 kap RB.

När det gäller tvångsmedel över lag ska alltid proportionalitetsprincipen beaktas. Detta innebär att tvångsmedlet bara får beslutas om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men som åtgärden innebär för den misstänkte eller något annat motstående intresse.

Gällande just detta tvångsmedel betonas alltså extra mycket restriktivitet på grund av att det är en så integritetskränkande åtgärd. Tanken bakom detta är att andra mindre integritetskränkande metoder ska ha uttömts innan hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ska få användas. Detta innebär att sådan avlyssning kan bli aktuell först då andra metoder visats inte fungera eller varit för resurskrävande till exempel.

Sammanfattning:

Som nämnt ovan är påföljden för grooming böter eller fängelse i högst två år enligt 6 kap 10a § BrB. För att hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ska vara tillåten krävs det att någon är skäligt misstänkt för ett brott som kan ge fängelse i minst två år, alltså ett brott för vilket det inte är föreskrivet ett lindrigare straff än fängelse i två år, 27 kap 18 § RB.

Polisen får alltså inte använda sig av hemlig teleavlyssning av en misstänkts mobiltelefon då misstanken gäller grooming eftersom det krävs att brottet ifråga kan ge fängelse i minst två år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare