Får granne rasta sin hund på annans gräsmatta i bostadsrätt?

Grannen rastar sin hund på min sons gräsmatta!

Vår son bor i en bostadsrätt och det finns en liten gräsmatta på ena sidan om entrén till hans bostad.

Det är staket runt gräsmattan som är utanför köket men öppet vid sidan om entrén och vi upptäckte nu att det var 3 - 4 bajshögar efter hund inne på tomten. Det fanns även fotspår av människa i snön och uppfattar det som att någon använder min son gräsmatta som "rastplats" åt sin hund.

Gör sig hundägaren skyldig till något brott som låter rasta sin hund på min sons gräsmatta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om hundar och hundägare blir lagen om tillsyn över hundar och katter tillämplig.

Hundar och katter ska hållas under den tillsyn som krävs och skötas på det sätt som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § Tillsynslagen). Hundägare måste däremot kunna promenera och rasta hunden där hen bor. I ett domstolsavgörande gjorde tingsrätten bedömningen att en bostadsrättsinnehavare måste kunna rasta sin hund i närheten av bostaden och att grannarna därför i viss mån får ha överseende om hundar uträttar sina behov på egen eller annans tomt. Hovrätten bedömde sedan att det inte kan anses att bostadsrättsinnehavaren anses iaktta sundhet, skick och ordning i enlighet med bostadsrättslagen, om avföringen lämnas kvar (även om den är på den egna tomten) och lockar insekter eller sprider lukt.

Hundägaren gör sig därför inte skyldig till något brott, utan din son får i viss mån ha överseende. Det din son kan göra är att prata med grannen som rastar sin hund där och be hen att plocka upp efter hunden, eftersom hundägare ska plocka upp efter hunden oavsett var den gör sina behov.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare