FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut18/02/2021

Får granne begränsa användningen av mitt servitut?

Hej

Bakgrund:

Min fastighet (härskande) har ett officialservitut på väg över en grannes fastighet sedan slutet av 1980-talet.

Problem:

Nu har jag fått höra från kommunens renhållningsföretag att en av den tjänande fastighetens inneboende nyligen har kontaktat dem, och förbjudit dem att nyttja servitutet för att serva min fastighet.

Fråga:

Har de rätt att göra så - eller har de rentav agerat lagvidrigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din fråga, undrar du om en tjänande fastighets ägare eller nyttjare får begränsa användningen av servitut.

Regler om officialservitut finns i fastighetsbildningslagen. Definitionen av vad ett servitut är finns dock i jordablakens (JB) 14 kapitel. I en fastighet (den tjänande fastigheten) får det upplåtas rätt för ägaren av annan fastighet (den härskande fastigheten) att i visst avseende nyttja den tjänande fastigheten om det är ägnat att främja ändamålsenlig användning (JB 14 kap. 1 §). Kort och gott innebär bestämmelsen att du har rätt att för dina ändamål nyttja servitutet, vilket innefattar en rätt för dig att låta besökare, personer som ska utföra tjänster på din fastighet, med mera, nyttja servitutet. Med andra ord verkar det alltså vara så att renhållningsföretaget visst får använda servitutet för att ta sig till din fastighet.

Jag rekommenderar dig att kontakta din granne och förklara att du har ett servitut, samt att det ger dig en rätt att nyttja vägen, inklusive rätten att låta andra nyttja vägen för dina ändamål.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare