Får försäkringskassan använda felaktiga uppgifter?

Jag undrar om det är tillåtet att en handläggare på försäkringskassan använder osan information som underlag till ett beslut om sjukpenning på normalnivå. Jag har påpekat att informationen är felaktig en gång tidigare men han fortsätter at använda den delaktiga informationen.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Försäkringskassan får aldrig använda felaktiga uppgifter vid utbetalning av sjukpenning. De uppgifter som används är bland annat uppgifter från andra myndigheter, såsom Skatteverket och Arbetsförmedlingen

Hur ska jag agera om jag anser att mina uppgifter är felaktiga?
Enligt Försäkringskassan har du rätt att få felaktiga uppgifter korrigerade. Om du anser att vissa uppgifter är felaktiga måste du styrka att dina nya uppgifter är korrekta. Du måste kanske då visa upp exempelvis lönespecifikationer för att få dina inkomstuppgifter ändrade.

Kontaktuppgifter till försäkringskassan hittar du här!

Hoppas du fått lite hjälp på vägen till att få dina uppgifter ändrade!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare