Får ett kostnadsförslag ändras?

Hej Lawline

Har fått ett kostnadsförslag på reparation av min dator av företaget X.

X har haft min dator sedan den 10 december, idag skriver vi den 26 januari. Jag har får tre olika kostnadsförslag och jag anser att det andra på 541.25 är det som gäller, då jag bekräftade att jag accepterar den kostnaden!

Från SMS konversationen jag haft med företaget:

SMS 1: Hej! Din produkt är nu på väg till vår servicepartner. Du blir underättad när din produkt är färdig för uthämtning. Ditt servicenummer är U1FYQS1. Mvh X

SMS 2: Hej! Din produkt är mottagen av servicepartnern och kommer att hanteras så snart som möjligt. Ditt servicenummer är U1FYQS12. Mvh X

SMS 3: hej vi har nu fått ditt kostnads förslag på 4012 kr ring 0771 xx xx för att aceptera eller neka vid neknig debbiteras du farkt och undersöknig. Mvh X

SMS 4: Hej! Vi ber om ursäkt för förra meddelande som innehöll fel kostnadsförslag. Ditt kostnadsförslag ligger på 541.25:- Vänligen ring 0771 xx xx för att acceptera eller neka. Mvh X

Nu menar företaget att jag ska betala 2838, deras senaste KF, då deras personal gjort misstaget att ge mig fel pris. Jag menar att ett avtal finns iom SMS ovan o att ftg får stå för sitt ord!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör reparation av din dator, vilket juridiskt betecknas köp av tjänst. Din fråga rör även kostnadsförslag. Ett kostnadsförslag är precis som det låter, ett förslag på kostnad där konsumenten antingen får välja att godta detta eller tacka nej och då endast betala fraktkostnaderna. Detta framgår även korrekt av sms konversationen du har haft med säljaren.

Juridisk är dessa smsen så kallade anbud. För att ett bindande avtal ska uppstå krävs anbud och accept. Anbudet i detta fallet är smsen där de föreslår kostnaden, och accepten är om du ringer och accepterar. Först då finns det en bundenhet av båda parter att leverera resp. betala.

Som jag tolkar din fråga har du endast gett accept till det anbudet på 541 kr. Den kostnaden är således den enda ni gemensamt kommit överens om (även om det senare kommer visa sig att ett fel skett från företagets sida)

Det finns ett undantag till bundenhet; och det kan vara om det är uppenbart att anbudet är fel, såsom skrivfel t.ex. Om de hade skrivit 283 kr, så kan man argumentera för att konsumenten borde förstå att det råder ett skrivfel och att anbudet egentligen är menat till 2830. Detta görs endast då det finns tydliga marginaler och det är enkelt att avgöra vad den ena parter borde insett. I detta fall har de skickat en hög räkning och sedan bytt till 541 kr, vilket är en betydlig skillnad. Jag anser dock inte att du som konsument borde insett att den kostnaden var för låg, utan snarare tvärt om så har företaget försäkrat dig om att förra var fel, vilket förhöjer känslan av tillit och säkerhet på att den senare summan gäller.

Ett kostnadsförslag är dock inte bundet till exakta kronan. Om man öppnar upp föremålet, i detta fallet din dator, och upptäcker att det krävs fler åtgärder än vad man trodde vid kostnadsförslaget så får man endast göra dessa extra åtgärderna om kostnaden max uppgår till 15 % mer än kostnadsförslaget. (Konsumenttjänstlagen 36 §)

Om arbetet kostar mer och kostnaden kommer uppgå till mer än 15 % krävs att företaget ger ut ett nytt förslag som i sin tur måste accepteras på nytt. (Konsumenttjänstlagen 8 §)

Detta innebär att du har bara accepterat 541 kr, och är endast bunden att betala detta + eventuellt MAX 15 %. Vi behöver inte ens räkna på det för att förstå att deras senaste anbud på 2838 är betydligt mer än 15 procent och därför ingenting du är bunden av.

Sammanfattningsvis råder jag dig kontakta företaget, hänvisa till ovanstående paragrafer och eventuellt detta svaret och förklara att det enda bindande avtalet mellan er parter är det anbud (från företaget) som fått accept (från dig). Visade det sig att reparationen kostade mer p.g.a. oförutsägbara omständigheter så får stiget endast stiga med 15%, det är du fortfarande bunden av. Det är såklart olyckligt att företaget begått ett dyrt misstag i detta fallet men det är inget som kan läggas konsumenten till last, nästa gång bör företaget ge ett nytt anbud om de inser att ett fel begåtts. Du ska få ut din dator för det ni avtalat för, med max 15 % ökning av 541 kr.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare