FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/09/2018

Får ett företag söka information inför en nyanställning?

Har ett företag rätt att på egen hand hitta uppgifter om en person som de vill anställa, som tex använda sig av en söktjänst, exempelvis Beinformed, för att se om personen har nåt i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar om ett företag (jag förstår det här som att du menar den som är ansvarig för nyanställningar på företaget) har rätt att på egen hand företa undersökningar eller utredningar riktade mot en arbetssökande. Såsom jag förstår din fråga undrar du om detta är straffbart eller annars otillåtet. Jag utgår även ifrån att företaget är privatstyrt.

Det finns ingen lag eller regel som förbjuder företag eller andra att söka upp information om en arbetssökande, exempelvis genom att googla dennes namn eller att använda en databas för att hitta information om dem. Svaret på din fråga är alltså att ett företag har rätt att självständigt söka upp information om en arbetssökande. Eftersom företaget också har rätt att själv välja vilka de vill anställa, får de också ta denna information i beaktande vid ett eventuellt anställningsbeslut.

En förutsättning är dock naturligtvis att informationssökandet inte sker på ett sätt som är olagligt (t.ex genom att stjäla den arbetssökandes dokument). Men så länge det bara rör sig om vanliga googlingar och användandet av databaser, så är det helt okej.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare