Får ett barn till en testamentstagare vittna testamentet?

Är det ok att syskonbarnsbarn får vara testamentsvittne där syskonbarnet får arv enligt testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar ärvdabalken (ÄB).

I lagen regleras vilka som får vittna och testamente samt de formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska anses giltigt.

När det gäller vilka som får vittna ett testamente finns framför allt två olika grupper som utesluts från denna möjlighet.

I den första gruppen uppräknas vissa personer som inte får vittna på grund av deras person eller på grund av deras förhållande till testatorn (den som testamenterar något). Dessa personer uppräknas i ÄB 10:4 1 stycket och är:

1.Den som är under 15 år.
2.Den som, på grund av en psykisk sjukdom, inte förstår betydelsen av vittnesbekräftelsen.
3.Testatorns (den som skrivit testamentet, i det här fallet din sambos pappas moster) make/maka.
4.Testatorns sambo.
5.Någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap till testatorn.
6.Testatorns svåger.
7.Testatorns syskon.

Dessa person får alltså inte vittna testamenten. Dock så passar inte syskonbarnbarn in på denna grupp. Härmed blir den andra kategorin relevant.

Den andra gruppen handlar om att man inte får bevittna testamentet om det till exempel gäller till förmån för en själv eller vissa andra närstående. Dessa personer räknas upp i ÄB 10:4 2 stycket. Där framgår det att man, trots att man är en sådan person som får vittna för att man inte uppräknas i gruppen i första stycket, ändå inte får vittna om testamentet gäller till förmån för en själv eller vissa andra uppräknade.

Om ett testamente alltså gäller till förmån för någon som man står i följande förhållande till, får man inte bevittna testamentet.

1. En make eller sambo.
2. En som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag,
3. Inte heller får den som är framtidsfullmakthavare, förmyndare, god man eller förvaltare till den som är testamentstagare får vittna.
4. Inte heller ledamot av styrelsen för ett bolag, en förening, ett trossamfund eller en stiftelse får bevittna ett testamente som gäller till förmån för den juridiska person som hen företräder.

Här har jag fetstilt "rätt upp- eller nedstigande släktskap". Denna punkt gör att det inte går för ett syskonbarnbarn att vittna ett testamente som gäller till förmån för dess förälder. Detta gäller på grund av det förhållandet att syskonbarnbarnet ifråga är barn till en av testamentstagarna.

Det gäller alltså att båda dessa grupper beaktas som finns i ÄB 10:4 1 och 2 styckena. En person får inte träffas av något av styckena för att de ska kunna vittna.

Ogiltighet
Det finns vissa följder av att ett testamente har vittnats av en person som faller under denna andra grupp, alltså exempelvis ett barn till en av testamentstagarna. I ÄB 13:1 gäller att testamentet som inte uppfyller formkraven blir ogiltiga. Däremot gäller att i just dessa fall träffas endast en del av testamentet av ogiltighet, nämligen den del som gäller till förmån för den som står i det nära förhållandet till ett av vittnena. Med detta menas, i ditt fall, att den del som gäller till förmån för syskonbarnet blir ogiltigt, eftersom syskonbarnets barn har vittnat. I övrigt är testamentet dock giltigt under förutsättning att inget annat problem föreligger.

Om det är så att det som jag förklarat stämmer in på det testamente ni frågar om, kan ni välja att klandra testamentet. Detta innebär att ni för en talan i domstol om att en del av testamentet ska ogiltigförklaras, närmare bestämt den delen som gäller till förmån för syskonbarnet. Regeln om detta finns i ÄB 14:5 och stadgar att en sådan klandertalan måste väckas inom 6 månader från det att testamentet delgivits den som vill klandra. Talan väcks enligt huvudregeln där den döde hade sin hemvist (Rättegångsbalken 10 kap 1 och 9 §§).

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att ställa följdfrågor angående mitt svar via mail till Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare