Får en timanställning inte omfatta mer än 16 timmar per vecka?

Arbetsrätt

Hej!

Har börjat ett nytt jobb som begravningsrådgivare. Fick förfrågan om en fast heltids-tjänst, men det önskade jag inte, eftersom jag redan har jobb som egenföretagare. Då blev jag timanställd.

Fick veta nu att som timanställd får man Max arbeta 16 Tim/vecka inplanerat, stämmer det.

Så nu har jag istället fått visstidsanställning med 24 Tim arbetsvecka.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anställningsformer

Det finns fyra lagfästa anställningsformer. Tillsvidareanställning är det vi i vardagstal kallar för fast anställning. Det är utgångspunkten att anställningsavtal ska gälla tills vidare. (4 § lagen om anställningsskydd) Undantaget är de tre tidsbegränsade anställningsformerna: allmän visstidsanställning, vikariat och säsongsarbete. (5 § lagen om anställningsskydd) En allmän visstidsanställning ska övergå till en tillsvidareanställning efter att arbetstagaren varit visstidsanställd i mer än två år på en femårsperiod eller sammanlagt i två år med olika tidsbegränsade anställningsformer som följt på varandra. (5a § lagen om anställningsskydd)

Timanställning

Timanställning är alltså inte en lagreglerad anställningsform i Sverige utan innebär bara att man får betalt per timme. Vad en timanställning innebär kan alltså variera, främst beroende på hur ens avtal med arbetsgivaren ser ut. Det kan vara tal om en tillsvidareanställning med en tidsbegränsning, det vill säga en deltidstjänst. Det vanligaste är dock att man menar flera korta visstidsanställningar, som ingås vid varje bokat pass och avslutas efter varje pass. Eftersom timanställning inte är en egentlig anställningsform finns inte heller något lagreglerat max antal timmar för en sådan anställning. Antalet timmar brukar istället styras av arbetsgivarens behov. För alla anställningsformer gäller självklart att den ordinarie arbetstiden inte får överstiga 40 timmar per vecka. (5 § arbetstidslagen)

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare