Får en sambo överta en hyresrätt?

Hej! Jag har en fråga angående förstahandkontrakt och hur det blir om man bor sambos, och vad som händer om den ena partnern bestämmer sig för att säga upp kontraktet. Jag och min pojkvän flyttade in till våran lägenhet för en vecka sedan. Det är ett förstahandskontrakt och när vi skrev på papperna så står båda våra namn på kontraktet, men hyresvärden (victoriahem) sa att min pojkvän står först på kontraktet eftersom han är den enda som uppfyller inkomstkravet för lägenheten, och jag står med som "sambo" sa dom (just då hade jag inget jobb) Men jag sitter med kontraktet framför mig nu och det står att vi båda står som förstahands hyresgäster. Nu efter vi har flyttat in har jag och min sambo pratat om att gå isär. Jag vill bo kvar i denna lägenheten, och han vill flytta. Jag har nu skaffat mig ett jobb och kommer få ut ca 15.000 efter skatt, och hyran ligger strax över 10.000kr. Vad händer med mig om min sambo väljer att flytta ut och vill skriva av sig från kontraktet? Förlorar jag lägenheten då, eller kan jag ta över hela kontraktet ensam? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag antar att du har varit tillsammans med din sambo under en längre tid, att ni faktiskt också ha varit sambor tidigare och att ni har skaffat en hyresrätt för er gemensamma användning. Det är så jag förstår omständigheterna i din fråga.

Vilken lag gäller?

Det är jordabalken (JB) som reglerar vad som gäller i frågor om hyresavtal och om man får ta över ett förstahandskontrakt och så vidare. Vidare är även sambolagen (SamboL) relevant i ditt fall.

Vad menas med sambor?

Sambor är två personer som permanent bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL); samboförhållandet upplöses, om samborna gifter sig med varandra, flyttar isär eller ansöker om att ta över en bostad, till exempel en hyresrätt (2 § SamboL). Jag antar att ni ingick i hyresavtalet tillsammans för att ni önskade att hyresrätten skulle användas gemensamt (3 § SamboL). I sådana fall bör hyresrätten bli er gemensamma bostad. Att din sambo vill flytta isär cirka en vecka efter att ni fick hyresavtalet kan dock ifrågasättas av din hyresvärd, det vill säga om ni var seriösa. Detta bör dock inte ändra omständigheten att er hyresrätt bör vara er samboegendom.

Får en sambo ta över ett hyresavtal?

Reglerna om övertagande av en hyresrätt är desamma, oavsett om hyresrätten står på dig eller din sambo, eller om ni står på hyresavtalet tillsammans (12:33 4 st. JB). Det betyder att det inte spelar någon roll för dig om din sambo står på hyresavtalet själv eller om ni båda står på hyresavtalet. Det är själva avsikten att ni ska använda lägenheten tillsammans som talar för om hyresrätten bör anses som er samboegendom. Det kan dock vara så att hyresförhållandet endast gäller mellan din hyresvärd och din sambo. Jag kan tyvärr inte säga något om ert hyresavtal då jag inte har läst det.

Oavsett det ovan sagda har du som sambo rätt att träda in i din sambos ställe i hyresavtalet; det betyder att du får ta över hyresavtalet (12:33 2 st. JB). Du kan även ansöka om att få hyresrätten genom bodelning. Anledningen är att er hyresrätt är att anse som er gemensamma bostad och då har ni båda rätt till den. Tänk dock på att ni båda ska ansvara för hyran och eventuella skador fram till dess att ni har informerat hyresvärden, om att din sambo kommer att flytta ut och att du önskar att bo kvar; därefter ansvarar du själv för hyran och eventuella skador som orsakas på lägenheten (12:33 3 st. JB).

Avslutande ord och min rekommendation

Om din sambo väljer att flytta ut, så upphör ert samboförhållande i praktiken att gälla. Ert hyresavtal bör dock ses som samboegendom, som du har rätt till åtminstone genom bodelning. Denna rätt bekräftas i hyresreglerna och du bör ha rätt till hyresrätten, om din sambo säger upp hyresavtalet, oavsett om han står på hyresavtalet själv eller om ni båda står där tillsammans. Det som då bör hända är att du får ta över hyresavtalet och inte förlora din lägenhet.

Först skulle jag rekommendera att du tar reda på vad hyresavtalet egentligen säger så att du vet vem som formellt står på hyresavtalet. Anledningen är att det blir lättare för dig om ni båda står på hyresavtalet, annars kan du behöva gå omvägen genom bodelning. Saken är att bodelning kan ta lite tid. Därefter skulle jag rekommendera att du pratar med din sambo och frågor honom om hur han ser på situationen. Efter det kan ni informera er hyresvärd om att du tänker överta hyresrätten, antingen genom bodelning eller för att du står med på hyresavtalet och får ta över hyresrätten automatiskt. Glöm dock inte att jag inte har alla detaljerna, så att ett mera exakt svar än så kan jag tyvärr inte ge dig.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp med att tolka ditt hyresavtal eller hjälp med att gå igenom din specifika situation. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare