Får en provanställd användas på samma sätt som ordinarie personal?

Får man använda en provanställd som ordinarie personal, samma uppgifter och samma ansvar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En provanställning är en tidsbegränsas anställning som får vara i maximalt sex månader (se 6 § LAS). Denna anställningsform finns för att arbetsgivaren ska få en möjlighet att pröva en person i anställningen innan den eventuellt övergår i en tillsvidareanställning. Det är alltså tänkt att det ska finnas någon typ av prövobehov hos arbetsgivaren, men samtidigt finns det inget krav på att arbetsgivaren ska ha ett objektivt godtagbart skäl för att pröva arbetstagaren.

Syftet med provanställningen är alltså att pröva arbetstagaren innan en eventuell tillsvidareanställning och av detta följer att den provanställde absolut får användas exakt likadant som "ordinarie" personal med avseende på arbetsuppgifter och arbetsansvar. Dessa komponenter ingår även i arbetsgivarens ensidiga arbetsledningsrätt.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare