FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet14/04/2022

Får en markägare spärra av en samfälld väg och hur tar jag reda på vilka som får bruka den samfällda vägen?

Det går en samfälld väg genom vår by (en gammal "byväg") den går parallellt med en riksväg. Den samfällda vägen går förbi ett antal tomter och hos vissa av markägarna korsar den samfällda vägen deras mark. Får en markägare spärra av en samfälld väg och hur tar jag reda på vilka som får bruka den samfällda vägen?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

En samfälld väg är det markområde som är samfällt för flera fastigheter. Det betyder att vägen tillhör flera fastigheter gemensamt. Du nämner inte vilken typ av samfällighet som vägen utgör. En väg kan bildas och vara samfälld för flera fastigheter på olika sätt. Jag utgår från att det rör sig om en samfällighet enligt anläggningslagen (AL) eftersom väg är en vanlig typ av anläggning att använda gemensamt för flera fastigheter. Utgångspunkten i bedömningen blir därför att vägen räknas som en gemensamhetsanläggning. När du nämner ”bruka den samfällda vägen” tolkar jag det som att du menar de fastigheter som utgör en del av gemensamhetsanläggningen. Jag kommer att besvara dina två frågor var för sig enligt följande ordning.

Får en markägare spärra av en samfälld väg?

För att en gemensamhetsanläggning ska bildas får mark eller annat utrymme tas i anspråk på fastighet som ska delta i anläggningen eller på annan fastighet. Anspråket på utrymmet får däremot inte orsaka synnerligt men för fastigheten och inte heller vara större än vad som behövs med hänsyn till de fastigheter som utgör del i anläggningen (12 § första stycket AL). Även om synnerligt men uppkommer så är en fastighet skyldig att avstå utrymme om anläggningen behövs för ett större antal fastigheter eller av annan orsak är av väsentlig betydelse från allmän synpunkt (12 § andra stycket AL).

Vad gäller i din situation?

En gemensamhetsanläggning som den samfällda vägen utgör får endast bildas efter beslut av lantmäterimyndigheten. Enligt min bedömning ser jag därför ingen möjlighet för en markägare att spärra av en samfälld väg som inrättats i behörig ordning. Det är redan innan en samfälld väg inrättas som de nödvändiga övervägandena om anspråk av mark ska göras. Jag förutsätter därför att de anspråk på annans mark som den samfällda vägen medför är förenlig med anläggningslagen. I ett sådant fall får en markägare vars mark tagits i anspråk av den samfällda vägen tåla den inskränkning i utrymme som inrättandet innebär. Det kan vara värt att förtydliga att lantmäterimyndighetens beslut om att viss mark ska tas i anspråk till förmån för gemensamhetsanläggningen innebär en skyldighet för berörd markägare att avstå detta utrymme.

Vilka får bruka den samfällda vägen?

När en gemensamhetsanläggning ska bildas ska frågan prövas vid en förrättning som handläggs av lantmäterimyndigheten (1 § första stycket AL och 4 § AL). Efter att förrättningen godkänts meddelar lantmäterimyndigheten anläggningsbeslut. I detta beslut finns information om de fastigheter som ska delta i gemensamhetsanläggningen (24 § andra stycket punkt två AL). Uppgifterna om anläggningsbeslutet efter att förrättningen avslutats och vunnit laga kraft förs in i fastighetsregistrets allmänna del (34 § första stycket AL). Lag kraft innebär att tiden för att överklaga beslutet har gått ut. Tiden för överklagande av anläggningsbeslut är normalt sett fyra veckor från den dag då förrättningen förklarades avslutad (30 § AL och 15 kap. 6 § fastighetsbildningslagen).

Vad gäller i din siutation?

Uppgifter om vilka fastigheter som utgör del i den samfällda vägen hittar du i fastighetsregistret. Du kan begära ut uppgifter om vilka fastigheter som tillhör gemensamhetsanläggningen genom att fylla i beteckning för en fastighet som ingår i anläggningen eller beteckningen för gemensamhetsanläggningen. Informationen kan du begära ut på lantmäteriets hemsida.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare