Får en hyresvärd säga upp hyresavtal av garage efter sent betalad hyra?

Hyresvärd skickar uppsägning garage/verkstad pga av sen hyra(2-3 dagar) ingen påminnelse utskickad o inget om hur lång tids uppsägning?ska påminnelse skickas ut? O skriftlig varning innan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Generell information
Juridiskt sett räknas ett garage som ett hus, alternativt en del av ett hus. Då hamnar vi i 12 kap. Jordabalken (JB), som behandlar hyra.

Här är det även värt att nämna att många regleringar inom området är så kallat dispositiva. Det innebär att man kan själv avtala bort det som står i lagen, och lagen får då en utfyllande funktion. Det avtal som ni har skrivit i samband med att du hyr garaget kan därför spela stor roll.

Vad gäller kring uppsägning?
I detta fall så antar jag att hyresavtalet ni har skrivit under gäller på obestämd tid. Hyresavtal som gäller på obestämd tid ska sägas upp för att sluta gälla. Detta skiljer sig ifrån hyresavtal på bestämd tid, som upphör att gälla när hyrestiden gått ut, se 12 kap 3§ JB.

Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan sägas upp för att sluta gälla, i detta fall så gäller det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, se 12 kap 4§ JB. Detta gäller dock i situationer där inget fel har begåtts.

Hyresvärdens möjlighet att säga upp avtalet vid sen betalning
I detta fall betalade du hyran 2-3 dagar för sent. I 12 kap. 42§ JB så stadgas regler kring hyresrättens förverkande. Ett sätt som hyresrätten kan förverkas är genom att man inte betalar hyran. Dock enligt paragrafen så är det om man dröjer mer än en vecka med betalningen. Hyresvärden måste även säga upp avtalet innan den sena hyran betalas för att detta ska kunna vara en grund.

Om din hyresvärd ändå vill säga upp avtalet
Din hyresvärd kan ändå säga upp hyresavtalet när det inte finns någon grund för uppsägning. I ett sådant scenarion kan hyresvärden behöva betala ersättning, se 12 kap 57§ JB. Hur mycket det är stadgas i 12 kap 58b§ JB.

Sammanfattning
Huvudsakligen gäller det hyresavtal ni har kommit fram till. Annars har din hyresvärd inte rätt att säga upp avtalet på grund av din 2-3 dagars försening. Däremot kan din hyresvärd välja att säga upp avtalet ändå men måste då ge dig viss ersättning.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare