Får en hyresvärd neka ett lägenhetsbyte?

Hej, Jag undrar på vilka grunder en hyresvärd(privat) kan neka byte av hyreslägenhet mellan två personer? Den andra lägenheten tillhör X.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler kring hyreslägenheter finns i jordabalken.

När får en hyresvärd neka ett lägenhetsbyte?

Utgångspunkten är att båda personernas hyresvärdar måste godkänna ett byta av hyreslägenhet (12 kap. 32 § JB). Ifall att hyresvärden vägrar att medge ett byte kan ni vända er till hyresnämnden. Hyresnämnden får lämna tillstånd för bytet om hyresgästen har beaktansvärda skäl samt att bytet kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden (12 kap. 35 § JB).

Beaktansvärda skäl för ett byte av lägenhet föreligger till exempel om du inte kan betala hyran i din nuvarande lägenhet eller din lägenhet är för liten, osv. Att bytet måste ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden innebär i princip att personen som du byter lägenhet med ska kunna betala sin hyra och vara ordentlig.

Det finns dock situationer där det som nämnts inte gäller. Så är fallet till exempel om lägenheten hyrs i andra hand, lägenheten utgör en del av hyresvärdens bostad osv. (12 kap. 35 § 2 st. JB). Har en person som är delaktig i bytet varit bosatt i lägenheten under kortare tid än ett år lämnas tillstånd endast om det finns särskilda skäl (12 kap. 35 § JB).

Ta kontakt med din hyresvärd

Min rekommendation är att ni som vill byta lägenhet i första hand kontaktar era hyresvärdar och bedömer deras inställning till bytet. Kan ni inte komma överens, kan du ta kontakt med hyresnämnden som kan hjälpa er vidare.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare