Får en hyresvärd ångra sig angående en utlovad lägenhet?

Jag har en skriftlig konversation från hyresvärd där jag blir lovad lägenhet samt att kontrakt ska skrivas.

Nu säger hyresvärd att annan ska få lägenheten pga att jag har katt. Andra I huset har hund så huset är ej anpassat för allergiker. Kan det verkligen få gå till såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i hyreslagen (12 kap Jordabalken).

Enligt 12 kap 2 § Jordabalken ska ett skriftligt avtal upprättas om en av parterna kräver det. Att du har blivit lovad lägenheten skriftligt skulle jag anse som ett avtal enligt 1 § i Avtalslagen, eftersom hyresvärden accepterat ditt anbud om att du vill ha lägenheten.

En hyresvärd får neka en uthyrning till en person med djur OM lägenheten är allergianpassad, men i detta fall är den inte det. Därav är min bedömning att du har rätt till lägenheten, för att hyresvärden har lovat dig och att hyresvärden inte haft en skälig grund till att bryta sitt löfte. Jag råder dig därför att vända dig till hyresnämnden om du verkligen vill ha den utlovade lägenheten. Du har bevis i form av en konversation, så du bör ha rätten på din sida!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare