Får en gymnasieskolledning kartlägga föreningar som är aktiva på skolan?

Hejsan. Skolledningen på ett gymnasie har tillsammans med en organisation valt att göra en granskning och kartläggning av de föreningar som är verksamma på gymnasieskolan. Detta på grunderna att "föreningarna ej verkar utifrån skolans värdegrund och ej heller utifrån demokratisk grund" vilket dom ej har något underlag för. Jag undrar då om detta ej strider mot förenings/organisationsfriheten då jag läst följande "Enligt 2 kap 24§ andra stycket får föreningsfriheten begränsas endast när det gäller "sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande." Värt att tillägga är också att både gymnasiechefen samt de två kommunalt anställda män från CKS har fått en JO anmälan emot sig pga denna kartläggning. Min fråga är alltså, har dem rätt att göra såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Du undrar om det är okej för en skolledning att ägna sig åt en kartläggning av föreningar som är aktiva på skolan. Jag tolkar dig som att skolan valt att granska föreningarna eftersom dessa har avvikande politiska eller kulturella åsikter som skolledningen inte uppskattar.

Jag vill också framhålla att ordet "kartlägga" i det här sammanhanget är vagt. Jag har svårt att förstå exakt vad som menas med denna formulering, och mitt svar kommer därför att vara aningen svävande.

Angående 2 kap 24 § andra stycket RF

I din fråga hänvisar du till 2 kap 24 § andra stycket RF. Den paragrafen är dock inte ett rättighetsstadgande, utan berör förutsättningarna för att riksdagen genom lag skall kunna inskränka föreningsfriheten. Paragrafen är följaktligen inte tillämplig på fallet ifråga.

Skolan är inte en allmän plats, men eleverna har yttrandefrihet och föreningsfrihet.

Inledningsvis konstaterar jag att skolan inte är en allmän plats. Det finns alltså ingen rätt för utomstående (personer som inte är elever eller lärare) att uppehålla sig i skolans lokaler eller att sprida sina budskap där.

Däremot har eleverna enligt 2 kap 1 § första stycket RF en grundlagsstadgad rätt till såväl yttrandefrihet som föreningsfrihet. Skolan får med andra ord inte straffa en elev på grund av det materiella sakinnehållet i dennes yttrande utanför skoltid, eller för att denne valt att engagera sig i en förening. Skolan saknar också makt att på något sätt upplösa en förening som eleverna sammanslutit sig i.

Skolans kartläggning framstår som mycket tveksam, men huruvida den är uttryckligen förbjuden kan jag inte svara på utan att veta fler omständigheter

Jag är, vilket jag nämnt ovan, osäker på vad du menar när du skriver att skolan kartlägger föreningar.

Inledningsvis fastslår jag, att om skolan på något sätt upprättar ett register eller annan sammanställning av vilka elever (eller personer) som är med i en (politisk/kulturell) förening, utan dessas samtycke, så är detta fullkomligt oacceptabelt. 2 kap 3 § RF förbjuder undantagslöst ett sådant förfarande, och det är ingen ursäkt att registrering görs av hänsyn till elevernas säkerhet eller för att förenkla skolans verksamhet.

Om du med kartläggning däremot menar, att skolledningen undersöker vilka organisationer som finns och hur skolan bäst kan arbeta mot vad skolan uppfattar som värderingar som går emot värdegrunden, torde det inte finnas någon uttryckligt hinder för detta varken i grundlagen eller i vanlig lag.

Även om det inte finns något explicit hinder i lagen, konstaterar jag dock att skolledningens agerande framstår som synnerligen iögonenfallande. Enligt min bedömning, torde skolledningens agerande dessutom strida mot andemeningen i såväl 2 kap 1 § RF som 2 kap 3 § RF. Dessutom är åtgärderna troligen i strid med kravet på opartiskhet och saklighet i 1 kap 9 § RF. Alla åtgärder som inte är explicit förbjudna är givetvis inte lämpliga för det allmänna att vidta. Jag vore med andra ord inte förvånad om JO kommer fram till att skolledningen agerat klandervärt. Hade en anmälan inte redan upprättats hade jag dessutom rått dig att upprätta en.

Sammanfattning

2 kap 24 § andra stycket RF är inte tillämplig. Beroende på hur skolans kartläggning ser ut, kan den antingen vara totalt förbjuden (om det rör sig om ren åsiktsregistrering) eller bara allmänt märklig och olämplig (om det rör sig om "vanlig" kartläggning). Jag har svårt att se hur skolan sakligt sett skulle kunna motivera att lägga resurser på att granska ideella föreningar som har medlemmar på skolan.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare