Får en försvarsadvokat lämna ut information om sin klient till motpart?

Hej! En kompis sitter nu häktat o väntar på dom, utredningen är på gång. Misstänker att försvarsadvokaten har blivit kontaktat av "offret" då "offret" vill göra allt för kompisen ska sitta inne så långt så möjligt. Får en försvarsadvokat ge ut information om sin klient till "offret"? Misstänker att advokaten har fått lite pengar under bordet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En försvarsadvokat ska utöva sin verksamhet med integritet och på ett sätt som främjar det goda rättssamhället.

Advokaten är skyldig att förtiga vad han eller hon får kännedom om i sin yrkesutövning när god advokatsed kräver detta, advokaten får alltså inte ge ut information om sin klient till offret på ett sätt som kan skada klienten, men bör upprätthålla en professionell relation till motparten. En advokat får heller inte främja orätt.

En försvarsadvokat ska alltid sätta klienten i första rummet, det är alltså inte tillåtet att lämna ut information på ett sätt som kan skada klienten eller ta emot pengar från motparten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare