Får en entrévärd kroppsvisitera gäster?

<p>En entrevärd (vakt) på en bar visiterade mig och tog händerna ner djupt i mina fickor på både jacka och jeans och fann nåt han inte ansåg lämpligt och tog detta. Är det okej rent lagmässigt då han inte ringde polis som såvitt jag vet är de enda som får visitera, istället så sa han "du är inte välkommen här, gå vidare."</p>

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Ordningsvakter får tillsättas för att medverka till att upprätthålla allmän ordning vid bland annat barer, se 2 § 4 p. lagen om ordningsvakter. De utbildas och står under tillsyn av polisen.

Ordningsvakter får använda tvångsmedel såsom kroppsvisitation; för att i samverkan med polisen förebygga brott och upprätthålla ordningen. Skulle ordningsvakten, vid visiteringen, finna att personen bär på sig ett farligt föremål eller något annat olämpligt får ordningsvakten ta saken i beslag, se 27 kap. 4 § 1 st. rättegångsbalken. Kroppsvisitering får inte ske slentrianmässigt. Har en ordningsvakt visiterat en krog-/restauranggäst samt tagit en sak i beslag måste ordningsvakten rapportera ingripandet till polisen, se 7 kap. 7 § 6 och 9 strecksatsen PMFS 2017:12 FAP 670-1. Ordningsvakterna utbildas som sagt av polisen och får under utbildningen lära sig i vilka situationer de får respektive inte får kroppsvisitera människor. Polisen upprättar också särskilda föreskrifter med en slags arbetsbeskrivning för ordningsvakter. I 7 kap. 6 § polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om ordningsvakter (PMFS 2017:12 FAP 670-1) står att 19 § i polislagen gäller också för ordningsvakter. I 19 § polislagen står att en polis vid ett ingripande får kroppsvisitera en person i syfte att t.ex. söka efter farliga föremål. Detsamma gäller för ordningsvakter.

Huruvida en ordningsvakt måste höra av sig till polisen med ett telefonsamtal direkt efter en kroppsvisitering är en fråga jag inte kan besvara. Ordningsvaktens bedömning, efter kroppsvisitationen, som innebar att du inte var välkommen och att saken skulle tas i beslag är en bedömning varje ordningsvakt måste besluta i varje enskilt fall. Jag kan inte ta ställning till om bedömningen var riktig eller inte. En ordningsvakt har behörighet att avlägsna personer som kan störa ordningen på platsen, se 13 § och 29 § 3 st. polislagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare