FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp16/07/2018

Får en asylsökande byta offentligt biträde?

Har en vän som är asylsökande. Han fick avslag på sin ansökan om att få stanna i Sverige och när han skulle överklaga så har sin advokat inte skickat överklagandet i tid.

Advokaten har lovat min vän att han kommer att hjälpa honom men hör aldrig av sig.

Min vän tror att hans advokat bryr sig inte om honom och undrar om hur det går till om man ville byta advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om den asylsökandes rätt till biträde finns bland annat i rättshjälpslagen (RhjL) och lagen om offentligt biträde (LOB). Det är dessa två lagar jag kommer att hänvisa till i mitt svar. Jag kommer att gå igenom vad som krävs för att en asylsökande ska få byta advokat.

Det måste finnas särskilda skäl för att din vän ska få byta advokat
Den advokat som din vän har agerar som hans offentliga biträde. För att en asylsökande ska få byta offentligt biträde måste det finnas särskilda skäl, LOB 5 § och RhjL 26 § 2 st. Det är domstolen eller rättshjälpsmyndigheten som beslutar om den asylsökande får byta biträde eller inte, RhjL 39 §. Utifrån din fråga förstår jag det som att din vän har fått ett avslagsbeslut av Migrationsverket och att beslutet ännu inte har överklagats till migrationsdomstolen. Om beslutet inte har överklagats ännu så är det rättshjälpsmyndigheten som ska pröva om din vän får byta biträde.

Det är din vän som ska ange skäl för varför han behöver byta biträde. Jag kommer nedan gå igenom vad som krävs och vad som inte har ansetts vara tillräckligt för att få byta biträde.

För särskilda skäl kan det krävas att det finns allvarliga motsättningar mellan den sökande och biträdet
I tidigare fall har särskilda skäl ansetts vara att det offentliga biträdet inte har kunnat utföra sitt jobb pga sjukdom eller personliga förhållanden. Särskilda skäl har också bedömts vara om den asylsökande har flyttat till en annan del av landet och därför inte kan ha den täta kontakt med sitt biträde som behövs.

Som jag förstår det har din vän problem med att få tag på sitt biträde. Det är inte alltid tillräckligt att biträdet och den asylsökande inte kommer överens. Att den asylsökande inte tror att biträdet bryr sig om honom behöver inte heller innebära att det finns särskilda skäl för att byta biträde. Det krävs att det finns allvarliga motsättningar mellan den sökande och biträdet. Det vill säga att det finns något djupare problem mer än att de inte är överens eller att biträdet är svårt att få tag på.

Om beslutet har vunnit laga kraft kraft kan det inte överklagas
I din fråga skriver du att din väns advokat inte har överklagat avslagsbeslutet. För att beslutet ska kunna ändras måste beslutet överklagas inom tre veckor från det att din vän fick reda på att han fick ett avslag. Om beslutet inte överlags inom tre veckor så vinner det laga kraft. Ett beslut som har vunnit laga kraft kan inte ändras. Om det är så att advokaten inte har överklagat och beslutet därför har vunnit laga kraft kan din vän inte längre få beslutet ändrat.

Eftersom din vän har fått ett avslagsbeslut så börjar Migrationsverket förmodligen att förbereda det praktiska för att din vän ska lämna landet.

Sammanfattning
Det krävs särskilda skäl för att en asylsökande ska få byta offentligt biträde. Den asylsökande behöver själv ansöka om att få byta biträde. Mer information om att byta offentligt biträde finns här.

Om beslutet inte har överklagats i tid så vinner det laga kraft. Ett beslut som har vunnit laga kraft kan inte längre överklagas. Beslutet kan alltså inte ändras.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare