FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/01/2023

Får en arbetsgivare ta in ansökningshandlingar efter sista ansökningsdagen?

Hej, Rekryteringsprocess. Får en myndighet exempelvis Trafikverket vid Rekrytering ta in ansökningshandlingar efter sista ansökningsdag.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

LAS/LOA

Lag (1982:80) om anställningsskydd (förk. LAS) tillämpas för arbetstagare i allmän och enskild tjänst. Trafikverket är en statlig myndighet och därmed “allmän”. Lagar och regler som rör anställningar i allmän tjänst regleras även i lag ( 1994:260) om offentlig anställning (förk. LOA). Även om denna lag också kan appliceras för en tjänst som hos Trafikverket reglerar LOA inget uttryckligen om hur och när arbetsgivaren kan beakta rekryteringsunderlag/ansökningshandlingar. LOA uttrycker enbart vissa regler om vad som ska beaktas vid anställning, se 4 § LOA.

Regler i lagstiftningen.

Gällande LAS finns regler om vilken information arbetsgivaren måste lämna i en arbetsannons, se 6 c § LAS. Någon uttrycklig regeln kring när anställningsunderlaget sist får lämnas in regleras varken i LAS eller LOA. Däremot brukar de flesta arbetsgivarna “stänga” ansökan och inte beakta senare inkomna uppgifter efter sista ansökningsdagen. Detta vare sig det är enskilda (privata) eller allmänna tjänster.

Rekommendation

I jobbannonser brukar arbetsgivarens telefonnummer finnas. Jag rekommenderar att du vänder dig till arbetsgivaren/rekryteraren för tjänsten i fråga för ytterligare information om hur just den arbetsgivaren behandlar rekryteringsunderlaget.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor så tveka inte att vända dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare