FrågaARBETSRÄTTRast 30/09/2018

Får en arbetsgivare förhandla bort alla raster och pauser?

Hej! Jag jobbar nu i en telefonväxel där vi nu har fått veta att vi på helgen kommer ha 8h arbetsdag utan rast eller paus.

När detta ifrågasatts har man fått till svar att "det ska vara så".

Går det för en arbetsgivare att förhandla bort alla raster och pauser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstider, raster och pauser regleras i Arbetstidslag (1982:673). Många av reglerna kan avtalas bort/ändras genom kollektivavtal. Det finns dock vissa bestämmelser i lagen som inte får avtalas bort eller ändras till det sämre för arbetstagaren.

Arbetstagarens rätt till rast är en sådan bestämmelse som inte får avtalas bort. Enligt 15 § i nämnda lag ska rasterna förläggas så att arbetstagaren inte jobbar mer än fem timmar i sträck utan rast. När du har jobbat i fem timmar har du alltså rätt till en rast. Med rast avses att du inte behöver stå till arbetsgivarens förfogande och har rätt att lämna arbetsplatsen under denna tid. Det finns inte angivet hur lång en rast bör vara men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rasten vara minst 30 minuter.

Utöver rast ska de anställda även kunna ta kortare pauser, t.ex. för att gå på toa. Till skillnad från rasten så räknas pausen in i arbetstiden. Bestämmelser om pauser finns i 17 § nämnda lag.

Sammanfattning

Enligt arbetstidslagen har du alltså rätt till en rast om du jobbar mer än fem timmar. Denna rast bör vara minst 30 minuter, enligt direktiv från arbetsmiljöverket. Dessutom ska de anställda kunna ta kortare pauser under arbetsdagen för att t.ex. gå på toa.

Hoppas att du fick dina funderingar besvarade, tveka inte att höra av dig igen om du undrar över något!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare