FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/12/2018

Får en arbetsgivare begära utdrag ur mitt belastningsregister?

Hej, Har tittat på lite olika jobb via olika konsultfirmor främst gällande jobb inom försäkring. Blev förvånad då jag idag fick veta att i alla fall en av dessa konsultfirmor anlitar en extern partner för att kolla upp sökandes belastningsregister vid eventuell rekrytering.

Hur kan detta vara lagligt då det inom området försäkring ska vara den enskilde arbetssökanden som i så fall ska begära utdrag om sig själv? Arbetsgivaren kan väl inte själv ha rätt med hjälp av en extern partner att begära dessa utdrag avseende försäkringsbranschen och försäkringsförmedlare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister. Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Registret innehåller även t.ex. om du meddelats kontaktförbud mot någon (3 § Lagen om belastningsregister).

Huvudregeln är att det bara är du som kan begära utdrag ur belastningsregistret

Du har rätt att på begäran få ut samtliga uppgifter ur registret om dig själv och det ska lämnas kostnadsfritt en gång om året. Du har rätt att få ut ett begränsat registerutdrag utan kostnad bland annat om det behövs för att du ska få tillstånd att resa in i ett annat land och för vissa yrken i vilka man arbetar med barn och ungdomar (9 § Lagen om belastningsregister). Även vissa myndigheter har rätt att få ut uppgifter ur belastningsregistret om dig. De myndigheter som främst avses är brottsbekämpande sådana (Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket) och domstolar (6 § första stycket Lagen om belastningsregister). Däremot har inte din arbetsgivare eller blivande arbetsgivare någon rätt att få ut uppgifter om dig ur belastningsregistret.

Det finns inget förbud mot att undersöka om någon är dömd

Huvudregeln är att det bara är du som kan begära utdrag ur belastningsregistret. Därför är det inte ovanligt att arbetsgivare inför rekrytering ibland begär att den arbetssökande ska lämna in en kopia av utdrag.

Däremot finns det inget uttryckligt förbud mot din blivande arbetsgivare att undersöka om du är dömd. Arbetsgivaren eller den de anlitar kan inte begära ut en kopia från ditt belastningsregister. En brottmålsdom är dock i regel en offentlig handling varför man kan begära ut sådana domar direkt från domstolar med stöd av offentlighetsprincipen. Det finns även vissa privata aktörer som säljer information om huruvida någon är dömd för brott.

Arbetsgivaren har således inte rätt att kräva ett utdrag ur ditt belastningsregister; däremot kan arbetsgivaren själv, eller med hjälp av någon annan, undersöka om du är dömd för någonting.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare