FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/12/2017

Får en 18-åring ha ensamt ansvar för alkoholservering?

Jag är 18 år och är timanställd på ett hotell. När jag jobbar så jobbar jag själv och då har jag ansvar för kassa, sälja alkohol, hotellrum osv, jag har alltså hand om hela hotellet. Får jag som 18-åring egentligen jobba helt själv när jag har hand om kassan och serverar alkohol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Får du som 18-åring sälja alkohol när du arbetar själv?
Nej, det får du inte. Enligt alkohollagen behöver den som är serveringsansvarig vara på plats när det serveras alkohol och den personen ska vara över 20 år och det är därför uteslutet att du är serveringsansvarig. Att personen ska vara på plats betyder att det räcker att den finns på serveringsstället men inte nödvändigtvis i serveringslokalerna. Om serveringsansvarig är på plats är får du alltså servera alkohol.

Vad händer om serveringsansvarig inte finns på plats?
Då får alkoholservering ej ske.

Får du ha hand om kassan?
Ja, där finns ingen åldersgräns som berör dig.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare