Får efterlevande make fri förfoganderätt?

Hej,

min far har gått bort och han och mor hade ett gemensamt konto (min mammas tillgångar men pappa hade rätt till kontot för att kunna hjälpa mamma med överföringar).

Banken säger att mor har fritt förfogande över kontot.

Stämmer detta?

Vänligen Anneli

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga är du intresserad av att veta om en make kan ärva sin döda make med fri förfoganderätt. Eftersom vi behandlar arv i denna fråga kommer vi att vända oss till Ärvdabalken (ÄB) för att få ett svar.

Det som sägs där är helt enkelt att en make alltid ärver sin döda make med fri förfoganderätt (ÄB 3 kap 1 §).Det innebär att den kvarlevande maken har rätt att använda pengarna eller egendom hur denna vill eller behöver. Den kvarlevande maken får dock inte testamentera bort den del av arvet som kommer från den tidigare döda maken. Finns ett testamente där annat sägs så är det de som gäller.

Vad innebär detta för dig? Jo det innebär att om inget testamente finns så kommer din mor att ärva din far med fri förfoganderätt. Eftersom båda hade tillgång till kontot kommer man utgå från att kontot var samägt. Hälften av pengarna på kontot tillhör din far och kommer anses som del av hans arv. De pengar eller egendom som din mor får från din fars arv har hon rätt att göra vad hon vill med, förutom att testamentera bort arvet så att du blir arvslös. Det går inte.

Banken har i detta fall rätt. Din mor har fri förfoganderätt till pengarna på kontot, i realiteten kommer inget att förändras då din mor kan använda pengarna precis som hon vill.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Oscar RudénRådgivare