Får den polisanmälde personen hem en kopia av polisanmälan?

Jag har polisanmält en person, och när förundersökningen inleddes fick jag en skriftlig kopia hemskickad med en sammanfattning av anmälan. Min fråga är om även den personen som jag har anmält har fått någon form av skriftlig kopia på att hen är anmäld och för vad (alltså utöver kallelsen till förhöret)? Förhör har ställts och förundersökningen pågår alltså.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har ingen skyldighet att informera en person om att denne är anmäld för brott. Personen ifråga kommer därför inte få en skriftlig kopia på den polisanmälan du gjort.

Det kan dessutom vara värt att påpeka att polisen, i en kallelse till förhör, inte behöver motivera närmare varför personen ska höras. Det räcker med att polisen skriver att de är intresserade av att hålla förhör med personen med anledning av en pågående förundersökning rörande ett visst brott.

Av en kallelse till förhör framgår det således inte om personen är misstänkt för brott eller inte. En person som är misstänkt för brott har heller ingen generell rättighet att bli underrättad om misstankarna. Den misstänkte har endast rätt att bli underrättad om att denne är misstänkt när misstankegraden skäligen misstänkt kan konstateras (23 kap. 18 § rättegångsbalken).

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare