FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/04/2022

Får chef använda kameror på arbetsplatsen för att kontrollera vad arbetstagarna gör eller inte gör?

Hej. Jobbar inom byggvaruhandlen och vi har kameror och det är helt okej.

Men nu använder cheferna kameran för och kontrollera vad vi gör eller inte gör.

Detta känns väldigt kränkande.

Får man som chef göra använda kameran för det ändamålet? Det är väl bara vid misstänkt grov stöld eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer först gå igenom vilka regler som gäller för att besvara dina frågor, men ett sammanfattat svar kommer att finnas längre ner i texten.

Arbetsgivaren har rätt att bestämma hur arbetet ska organiseras, inklusive kontrollåtgärder

Inom arbetsrätten finns en princip som innebär att arbetsgivaren har rätt att bestämma hur arbetet på arbetsplatsen ska organiseras och utföras. Detta kan inkludera kontrollåtgärder såsom kameraövervakning, förutsatt att det inte står i strid med lag, god sed eller på något annat sätt är otillbörligt.

Att bli kameraövervakad på sin arbetsplats innebär ett integritetsintrång, men i Sverige finns ingen direkt lag om personlig integritet i arbetslivet. Frågan berörs i stället i en rad olika regelverk. En sådan lag är kamerabevakningslagen som gäller kamerabevakning som används på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning (3 § kamerabevakningslagen).

Ibland krävs att arbetsgivaren har tillstånd för att få kamerabevaka arbetsplatsen

Om arbetsgivaren kameraövervakar arbetsplatsen där enbart anställda syns och inte allmänheten, så krävs inget tillstånd för att kamerabevaka. Om kamerabevakningen däremot sker när allmänheten har tillträde till platsen som övervakas, så krävs tillstånd förutsatt att bevakningen drivs av någon vid utförande av en uppgift av allmän intresse som följer eller grundar sig i beslut med stöd av lag, annan författning eller kollektivavtal. I normalfallet krävs dock inget tillstånd för att få kamerabevaka en privat arbetsplats (7 § kamerabevakningslagen).

Även om tillstånd inte krävs måste övervakaren ha ett berättigat ändamål med kamerabevakningen

Även om det inte krävs att arbetsgivaren ska ha ett tillstånd för att få kamerabevaka arbetsplatsen så måste hen fortfarande förhålla sig till kamerabevakningslagen. Kamerabevakningen måste ha ett "berättigat ändamål" för att vara tillåtet, vilket exempelvis skulle kunna vara att förhindra olyckor eller förebygga brott. Det krävs alltså att övervakaren gör en bedömning av intresset av bevakningen i relation till den personliga integriteten och intresset att inte bli övervakad. I intresseavvägningen måste behovet av övervakningen väga tyngre än den personliga integriteten, för att kamerabevakningen ska kunna vara tillåten (2 § kamerabevakningslagen).

Att regelmässigt övervaka hur de anställda utför sina arbetsuppgifter är inte tillåtet

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är en tillsynsmyndighet som arbetar för att skydda personuppgifter genom kontroll och granskning av verksamheter. Myndigheten anger på sin hemsida att det inte är tillåtet att "regelmässigt övervaka hur de anställda utför sina arbetsuppgifter eller när de tar raster". Däremot skulle det kunna vara tillåtet att bevaka om arbetsgivaren misstänker att anställda begår brott på arbetstid.

Sammanfattning

Det framgår inte i din fråga i vilket syfte som din arbetsgivare kameraövervakar arbetsplatsen. Det krävs att arbetsgivaren har ett berättigat ändamål för att få kameraövervaka platsen, exempelvis för att förhindra olyckor eller förebygga brott.

Om man utgår från att cheferna övervakar de anställda enbart för att kontrollera vad ni gör och inte gör, så finns troligtvis inte ett berättigat ändamål med kameraövervakningen. Det finns dock inte tillräckligt med information i din fråga föra att jag ska kunna göra en riktig bedömning. Det krävs som sagt en helhetsbedömning utifrån syftet med bevakningen.

Min rekommendation

Om du behöver mer praktisk hjälp med din fråga är min rekommendation att du kontaktar ditt fackförbund, om du är medlem i sådan. I annat fall kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Om du anser att ägaren inte har ett berättigat syfte att kamerabevaka kan du även vända dig direkt till IMY för mer information och kontakt.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor och att allt löser sig för dig! I annat fall är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare