Får arbetstagare rapportera sin arbetsgivare till media om säkerhetsbrister på arbetsplats?
Lawline svarar
Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.
Denna fråga behandlar å ena sidan en arbetstagares lojalitet mot sin arbetsgivare och å andra sidan möjligheten för en arbetstagare att rapportera om missförhållanden på sin arbetsplats enligt Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (Visselblåsarlagen).
Arbetstagares lojalitetsplikt till sin arbetsgivare:
Som utgångspunkt har arbetstagaren en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare som kortfattat innebär att du inte får skada din arbetsgivare, och att du i allmänhet ska sätta arbetsgivarens intressen före dina egna intressen.
Visselblåsarlagen, under vilka förutsättningar får en arbetstagare rapportera sin arbetsgivare och fortsatt vara ansvarsfri?
I 4 kap Visselblåsarlagen regleras de förutsättningar för att omfattas skydd i form av ansvarsfrihet och skydd mot hindrande av åtgärder och repressalier.
I 4 kap 1 § visselblåsarlagen finns det 3 krav, 1. Att det är ett missförhållande i verksamheten, 2. Rapporterande personen vid tidpunkten för rapporteringen hade skälig anledning att anta att information om missförhållandet var sant, 3. Att rapportering sker internt, externt eller offentliggörande.
Krav 1. Det första kravet på att det ska vara ett missförhållande regleras i 4 kap. 2 § visselblåsarlagen och innebär att arbetstagaren måste ha varit i kontakt med missförhpllandet antingen genom att ha arbetat på arbetsplatsen eller på annat sätt ha varit i kontakt med missförhållandet.
Krav 2. Rapporterande personen måste ha skälig anledning att anta att informationen om missförhållandet var sant enligt 4 kap. 3 § visselblåsarlagen.
Krav 3. Att rapporteringen måste ske internt, externt eller genom offentliggörande. Eftersom du vill gå till media för att berätta om bristerna på din arbetsplats kommer jag att gå igenom reglerna för offentliggörande i 4 kap. 9 § visselblåsarlagen. Det finns tre alternativa krav när man får offentliggöra uppgifter enligt bestämmelsen. Det första är om rapporternade personen har rappoerterat externt dvs till ansvarig myndighet utan att mottagaren gjort tillräckliga rapporteringsptgärder eller att mottagaren ej lämnat återkoppling inom 3 eller 6 månader med förlängd tidsfrist. Det andra sättet att tillåtet offentliggöra information är om missförhållandet utgör överhängande eller uppenbar fara för liv, hälsa, säkerhet, risk för skada i miljö eller annan befogad anledning. Eller att det finns en skälig anledning att anta att en extern rapportering skulle innebära en risk för repressalier eller leda till att missförhållandet sannolikt inte skulle avhjälpas på ett effektivt sätt.
För att sammanfatta din fråga så skulle du inte begå något olagligt om du skulle prata med media om bristerna. Det skulle kunna finnas ett lagligt utrymme att vända dig till medier för att diskutera bristerna men det finns en risk att du åsidosätter lojaliteten till arbetsgivaren då. Jag skulle rekommendera dig med att ta upp problematiken med din närmsta chef som sedan kan rapportera vidare till ägarna, om det inte skulle fungera och missförhållandet skulle fortsätta skulle jag först rekommendera dig att vända dig till arbetsmiljöverket för att rapportera missförhållandet.
Om du har någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.