FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/05/2022

Får arbetsgivaren kräva att jag går utbildning på min fritid?

Min arbetsgivare kräver att jag ska gå en utbildning på ledig tid. Utbildningen är måndag-torsdag 08-16 första veckan(jobbar måndag-torsdag den veckan, 06-18) och andra veckan är måndag-fredag 08-16(förutom fredag då vi slutar 13). Den veckan jobbar jag egentligen bara 06-18 onsdag-fredag. De vill skriva det som att jag jobbat som vanligt för att utbildningen är färre timmar än schemalagd tid(utbildning 69h på 9 dagar och skulle egentligen jobbat 74h på 7 dagar). Är det okej att tvinga ut någon på lediga dagar utan ersättning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår det som undrar du om arbetsgivaren kan kräva att du går en utbildning på din fritid. Svaret kan bero på vilket typ av jobb du har. Jag skulle rekommendera dig att du vänder dig till din fackliga representant på arbetsplatsen om arbetsplatsen har kollektivavtal. Ett kollektivavtal kan nämligen frångå regler som ställs upp i lagar, exempelvis arbetstidslagen.

Om arbetsgivaren är bunden av ett kollektivavtal kan förhandlingsskyldighet med den aktuella fackföreningen föreligga, (11 § lagen om medbestämmande i arbetslivet). En ändring i schemaläggningen som innebär en viktigare förändring i arbetsförhållandet för en arbetstagare medför skyldighet för arbetsgivaren att på eget initiativ förhandla med fackföreningen.

Som utgångspunkt gäller dock att arbetsgivaren inte kan bestämma vad du ska göra på din fritid. Om din arbetsgivare vill att du ska delta i en utbildning som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbetet ska utbildningen schemaläggas på din ordinarie arbetstid. Om utbildningen är beordrad av arbetsgivaren och ligger på arbetstid så ska arbetsgivaren i så god tid (vanligtvis enligt lag minst 14 dagar i förväg, se 12 § arbetstidslagen) som möjligt ge dig en schemaändring som innebär att utbildningen blir din ordinarie arbetstid. Är det inte möjligt att göra en schemaförändring så får arbetsgivaren dock beordra att du arbetar på övertid, men du ska då dokumentera utbildningstiden och rapportera in övertiden till arbetsgivaren för rätt till övertidsersättning. Övertiden ska dock inte krocka med kollektivavtalets regler om arbetstid.

Arbetsgivaren har en bestämmanderätt över sin organisation, vilket innebär att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Arbetsgivarens arbetsledningsrätt brukar omnämnas som § 32-befogenheterna, vilket utgör en så kallad dold kollektivavtalsklausul. Det innebär att den anses utgöra del av alla kollektivavtal som ingås i Sverige, såvida den uttryckligen inte har avtalats bort. För dig som arbetstagare innebär detta att du har en lydnadsplikt gentemot arbetsgivaren. Olydnad, exempelvis vägran att utföra vissa arbetsuppgifter, kan alltså leda till uppsägning eller avsked.

Det verkar som att du i det här fallet blivit informerad om schemaändringen, och att du dessutom jobbar färre timmar än vad du ursprungligen skulle ha gjort, beräknat som ”ordinarie tid” och inte övertid. Det framstår därmed inte heller som att arbetstiden skulle påverka din hälsa eller dygnsvila. Detta skulle innebära att du har en skyldighet att genomgå utbildningen som anses ligga på ordinarie arbetstid.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare